top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverSteven van koeverden

Wat is dyslexie?

In deze blogpost leg ik alles uit over wat dyslexie precies is. Alle ins en outs, en ook niet. Want wat dyslexie exact is weten we eigenlijk niet precies. Wel is er een redelijk goed beeld wat het dyslectisch brein wel en niet goed kan. Stoornis, waar komt dat vandaag? Laten we beginnen bij de stoornis, want daar kennen de meeste mensen dyslexie van. Er lijkt namelijk een verstoring in de hersenbalk te zitten. Dit kan de informatie van de korte naar de lange termijn op het gebied van taal, grammatica en dus automatisering moeilijker aan. In mijn optiek komt daar ook de gedacht van stoornis vandaan. Van verstoring naar stoornis dus. Goed dat is nu duidelijk. De hersenen We hebben een linker en een rechter hersenhelft. Beide hebben eigen functies. Zo zien we dat de linkerkant goed is in taal, details, spraak, logica, analyseren, precisie, tekst, het is tijdsbewust, denkt van a naar b en is geordend. De rechterkant is vooral goed in het visuele, is creatief, ruimtelijk, denkt globaal, goed in improviseren, dingen in de context plaatsen, is tijdloos, gevoel voor ritme, humor, verbanden leggen, associëren en in de rechterkant zit onze intuïtie. Als we kijken naar dyslexie zien we dat mensen met dyslexie een dominante rechterhersenhelft hebben. Dit is niet alleen bij dyslectici. Want er zijn ook mensen zonder dyslexie met een dominante rechterhersenhelft. Wel zien we dat dyslecten over het algemeen een dominante rechterkant hebben. Mensen met dyslexie blinken vaak ook uit in de dingen die de rechterhersenhelft goed kunnen. Denk aan het overzicht houden, patroonherkenning, ruimtelijk inzicht, humor, visualiseren, dingen op gevoel doen en ga zo maar door. Veel bekende uitvindingen zijn gedaan door dyslectici. Ooit gehoord van Leonardo Da Vinci, Steve Jobs, Steven Hawking, Thomas Edison, Alexander Graham Bell? Allemaal dyslecten.

Visuele voorkeur Ieder mens verwerkt prikkels op zijn/haar eigen manier. Dit doen we door ons zintuigelijk waarnemingssysteem. Om dat wat concreter te maken, we hebben een visueel (zien), auditief (horen), kinesthetisch (voelen), olfactoir (ruiken), gustatoir (proeven). Dyslectici hebben over het algemeen een grote voorkeur voor het visuele. We kunnen ons goed voorstellen hoe iets eruit zou kunnen zien en we vertellen ook verhalen met visuele woorden. Daarom komt het voor dat we snel praten, soms te snel. En het kan ook zijn dat we stukken overslaan van een verhaal. Probeer maar eens tijdens het kijken van een film aan iemand anders die niet mee kijkt te vertellen wat je allemaal ziet.

Hoe je dit kan zien bij mensen met dyslexie is dat de ogen vaak omhoog gaan. Dit wordt nog wel eens verward met wegkijken, zeker bij kinderen. Maar we kijken niet weg, we spreken ons visuele systeem aan en dat doen we door omhoog te kijken. Dit is een greep uit de eerste aflevering van Had Ik Maar Dyslexie de Podcast. Luister naar het hele verhaal via onderstaande link.



https://open.spotify.com/episode/60cMb1pPRAZR4ucqpwL5Z5?si=377d60aff2e74808




18 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

De positieve kant van faalangst

Faalangst iets positiefs? Dat lijkt bijna onmogelijk. Elke gedrag heeft een positieve intentie. Lees dat nog een keer, want ik bedoel niet dat elk gedrag een positief resultaat heeft. Wel zeg ik da

bottom of page